خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

برنامه نویسی تحت وب چیست؟

mari2121

New member
تاریخ ثبت‌نام
2021-04-26
نوشته‌ها
6
پسندها
0
امتیازها
0
اگر بخواهیم جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دهیم باید بگیم برنامه نویسی تحت وب به برنامه نویسی گفته می شود که برای تولید نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود. این نرم افزارها برای انجام امور مختلف به صورت آنلاین طراحی و ساخته می شوند. برنامه های تحت وب معمولا با یکی از زبان های ASP.Net،PHP،JAVA، پایتون و … نوشته شده و روی سرور قابل نصب است.


یکی از دلایل محبوبیت برنامه های تحت وب، سادگی و قابل دسترس بودن در طول شبانه روز است. برای استفاده از برنامه های وب کافیه کاربر با استفاده از یک مرورگر با اینترنت وصل شود و از برنامه مورد نظر استفاده کند. اکر بخواهم به صورت مثال توضیح دهیم میتوانم اشاره ای به سایت های مختلف مثل Gmail، یاهو و امثال این برنامه ها کنم. در واقع زمانی که شما به یک سایت متصل میشوید و به انجام اموری مانند ارسال ایمیل، خرید آنلاین، سیستم حسابداری، امور بانکی و … میپردازید با یک برنامه تحت‌وب در حال کارکردن هستید.


دیدگاه اشتباه: خیلی از کاربران فکر میکنند که ASP.Net یک زبان برنامه نویسی است ولی اینطور نیست و ASP.Net یک تکنولوژی بر بستر زبان های برنامه نویسی سی شارپ و ویژوال بیسیک دات نت یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت است.


دلایل استفاده از برنامه های تحت وب:
عدم نیاز به نصب نرم افزار روی سیستم کاربر استفاده کننده: بدون نیاز به هیچ گونه dll یا زیر سیستمی، در صورتی هم که نرم افزار تحت وب نیاز به DLL یا فایلهای جانبی دیگری داشته باشد با بارگزاری آنها در سرور دیگر نیاز به نصب یا کپی آن در سیستم کاربر استفاده کننده نمی باشد.
یکپارچگی سیستم و گزارش گیری و ارسال اطلاعات آنلاین (امکان آنلاین کردن سیستم در بستر اینترنت): این یکپارچگی بسیار حائز اهمیت است زیرا دغدغه ای در مورد از دست دادن اطلاعات در سیستم کاربر استفاده کننده وجود ندارد، در نظر بگیرید اطلاعات شما در یک سیستم محلی در کامپیوتر کاربر میباشد و ناگهان مشکلی در سیستم او بوجود می آید همیشه این دغدغه وجود دارد که اطلااعات کاربران از دست برود، البته در این گونه سیستمها هم امکانات پشتیبان گیری وجود دارد اما در سیستم سرور این وظیفه بر گردن سرور و مدیران سیستم است.
به روز رسانی آسانتر سیستم بدون نیاز به نصب مجدد نرم افزار روی سیستم کاربر استفاده کننده
سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات حتی در یک اسمارت فون بدون نیاز به نصب هیچگونه نرم افزاری: سازگاری با کلیه سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، اندروید، IOS و غیره
دسترسی به نرم افزار در هر ساعت و هر مکانی ( حتی خارج از کشور )



بخش اول همان چیزی است که بعد از تایپ کردن نام وب سایت و فشار دادن دکمه اینتر مشاهده می‌کنیم. یک صفحه با المان‌های مختلف که با شکل و شمایل خاصی در کنار هم قرار گرفته و رنگ بندی زیبایی دارند. این بخش که ظاهر وب سایت را تعیین می‌کند front-end نام دارد.


بخش دوم که از دید ما به عنوان بازدید کننده وب سایت مخفی است back-end نام دارد. شاید سوال کنید که منظور از back-end چیست؟ این بخش مربوط به عملیاتی است که در سمت سرور انجام می‌شود.


فرض کنید شما می‌خواهید در سایت یکی از شرکت‌های خودرو سازی برای خرید خودرو نام نویسی کنید. شما یک فرم را پر می‌کنید و سپس روی دکمه ارسال یا ثبت نام کلیک می‌کنید. مدتی طول می‌کشد تا اطلاعات از کامپیوتر شما به سرور ارسال شود. این اطلاعات در سرور ارزیابی شده و به لحاظ معیارهای شرکت خودروسازی سنجیده می‌شوند. اگر اطلاعات شما صحیح نباشد پیام خطا برای شما نمایش داده می‌شود و اگر اطلاعات شما بدون اشکال باشد، عملیات ثبت نام شما با موفقیت انجام می‌شود.


تا این‌جا متوجه شدیم که در طراحی یک وب سایت ابتدا باید ظاهر و چیدمان اجزای مختلف انجام شود تا کاربر هدف بتواند از امکانات سایت استفاده کند، هم چنین باید در سمت سرور هم به منظور پردازش داده‌ها و پاسخ گویی به درخواست‌های کاربر، برنامه نویسی‌های لازم انجام شود. دقت کنید که در سمت سرور عملیات بسیار زیادی باید انجام شود و مثال بیان شده، فقط یک نمونه بسیار ساده بود.
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا