خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

تفاوت زگیل تناسلی با جوش چیست؟

mahsa.23

Member
تاریخ ثبت‌نام
2017-02-18
نوشته‌ها
157
پسندها
0
امتیازها
16
وب سایت
partoclinic.com
روئیت برجستگی‌های پوستی و گوشتی در ناحیه تناسلی شایع است. گاهی اوقات این برجستگی‌ها مانند جوش‌های پوستی چرکی هستند اما گاهی به شکل تبخال بوده و در بعضی شرایط نیز گوشتی و سفت هستند. هر کدام از این برجستگی‌ها دلایل زمینه‌ای مختلفی دارند و در بیشتر موارد علت زمینه‌ای جدی نیست اما مهم است که تفاوت آن‌ها را بدانیم تا در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرده و از گسترش و پیشرفت بیماری پیشگیری کنیم.
drmbahmani
زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. توده‌ها و زائده‌های زگیل تناسلی مسری هستند و غالباً شکل و ظاهر آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • کوچک و گوشتی
  • مسطح یا برجسته
  • نرم و انعطاف‌پذیر
  • به‌صورت خوشه‌ای یا به منفرد
در مقابل، جوش‌های ناحیه تناسلی از نظر ظاهری مانند جوش‌های صورت هستند و به دلیل مسدود شدن منافذ فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند. به دلیل رشد باکتری در داخل این منافذ، جوش‌ها حالت چرکی به خود گرفته و معمولاً برجسته و ملتهب هستند. گاهی جوش‌ها عمیق‌تر بوده و به‌صورت زیرپوستی و کیست مانند ظاهر می‌شوند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ (تشخیص خانگی) | کلینیک زارعی


در چنین حالتی جوش‌ها ملتهب و دردناک هستند درحالی‌که زگیل تناسلی دردناک نیست اما با خارش و گاهی خونریزی همراه است. گاهی به دام افتادن موها در زیر پوست ناحیه تناسلی و مقعد باعث ایجاد شدن برجستگی‌ها و کیست‌هایی شده که ممکن است با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند. معمولاً ملتهب، قرمز و چرکی و ظاهر آن‌ها شبیه جوش معمولی است.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می‌شود؟

ظاهر شدن زگیل‌های تناسلی ممکن است چندین هفته، چندین ماه و یا حتی چندین سال پس از آلوده شدن به ویروس اتفاق بیافتد و این موضوع از فردی به فرد دیگر کاملاً متغیر است. به همین دلیل در افراد فعال جنسی و افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند اینکه چه زمانی به ویروس مبتلا شده و یا کدام یک از شرکای جنسی وی آلوده بوده، بسیار دشوار است.

همان‌طور که گفته شد شاید حتی چند سال نیز طول بکشد تا ویروس HPV به‌صورت زگیل تناسلی نمایان شود و از طرفی ممکن است فردی ویروس را داشته باشد اما هیچ‌گاه علائمی بروز ندهد و به زگیل نیز مبتلا نشود. اما او ناقل است و می‌تواند ویروس را به همسر خود انتقال داده و باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی در وی گردد. بنابراین دانستن اینکه چه زمانی به ویروس آلوده شده‌اید و یا چه کسی آن را انتقال داده نیازمند مشورت بیشتر با پزشک است.


چه بیماری‌هایی با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند؟

بعضی از بیماری‌ها و زائده‌های پوستی ممکن است شبیه به زگیل تناسلی به نظر برسند اما درواقع مشکلات دیگری هستند که غالباً با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند. از این مشکلات پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • (Bartholin’s cyst): این کیست از یک غده با همین نام منشأ می‌گیرد. غدد بارتولن در نزدیکی دهانه واژن کار مرطوب نگه داشتن محیط واژن را بر عهده دارند. اگر این غدد عفونی شوند به‌صورت کیست‌های چرکی بر روی دهانه واژن نمایان می‌شوند
  • ضایعات تبخال: این مشکلات پوستی شبیه جوش هستند و در اطراف واژن، مقعد و آلت تناسلی مردانه ظاهر می‌شوند. تبخال جنسی نیز منشأ ویروسی دارد و از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود اما توسط ویروس دیگری به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود (HSV)
  • تگ‌های پوستی (اسکین تگ): این زائده‌های گوشتی معمولاً خطری برای سلامتی ندارند و با جراحی جزئی موضعی حذف می‌شوند
  • جوش‌های پوستی: جوش ناحیه تناسلی معمولاً به دلیل عفونت فولیکول مو ایجاد می‌شود. اصلاح موهای زائد تناسلی با تیغ یکی از دلایل بالقوه بروز جوش‌های عفونی است
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا