خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

خونریزی مقعدی همراه با درد نشانه چیست؟

mahsa.23

Member
تاریخ ثبت‌نام
2017-02-18
نوشته‌ها
157
پسندها
0
امتیازها
16
وب سایت
partoclinic.com
علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع + داروی درمان هماتوشزی
رایج ترین علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بواسیر داخلی و شقاق می باشد. برای درمان خونریزی مقعدی در خانه می توانید از پماد هایی مثل آنتی فیشر یا آنتی هموروئید استفاده کنید. اما این درمان موقتی است و ممکن است بعد از مدتی دوباره خونریزی باسن داشته باشید. در نتیجه باید برای درمان بواسیر و یا درمان شقاق به صورت اصولی و پزشکی اقدام نمایید.
بیماری های گوارشی مثل زخم معده، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو سایر دلایل خون ریزی از مقعد می باشد. همچنین ممکن است یبوست دلیل خونریزی از رکتوم باشد که در این صورت باید برای درمان یبوست اقدام کنید.

اگر بعد از دفع مدفوع در سرویس بهداشتی، روی دستمال کاغذی یا روی مدفوع خون مشاهده کردید نشانه ای از خونریزی از رکتوم است. این خونریزی علت های متفاوتی دارد و خبر از وجود مشکلی در دستگاه گوارش میدهد اما نگران نباشید زیرا خونریزی از مقعد مشکلی جدی نیست و به راحتی میتوان آن را درمان کرد. در ادامه علت خونریزی باسن (هنگام دفع مدفوع- بدون درد) و روش های درمان خانگی، دارویی و گیاهی آن را بررسی خواهیم کرد.

خونریزی رکتوم چیست
هماتوشزی یا دیدن خون از مقعد یا خونریزی رکتوم هم ممکن است هنگام دفع مدفوع باشد و هم در حالت عادی فرد متوجه لکه خون روی لباس زیر خود شود. این خون می تواند به رنگ قرمز روشن (نشانه بواسیر و شقاق) و خون تیره یا قهوه ای (نشانه مشکلات گوارشی) باشد. در واقع با توجه به محل عارضه، خونریزی تیره یا روشن خواهد بود. برای مثال اگر خون دفع شده تیره باشد نشانه خونریزی بالای دستگاه گوارش می باشد. اختلال در هریک از اعضای دستگاه گوارش (معده، مری، روده کوچک و بزرگ، مقعد و رکتوم) و آسیب به آن ها ممکن است موجب خونریزی و مشاهده خون در مدفوع شود.

خونریزی از رکتوم به عبور خون قرمز روشن از رکتوم و مقعد اشاره دارد. این خون ممکن است روی دستمال توالت، کاسه توالت یا مخلوط با مدفوع قابل مشاهده باشد.
علت خونریزی مقعد
علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع چیست؟ خون ریزی از مقعد بدون درد نشانه چیست؟ علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد در بیشتر موارد بخاطر بواسیر و شقاق می باشد. هموروئید و فیشر از بیماری هایی هستند که با خون ریزی از مقعد ظاهر می شوند. این مشکل یک عارضه است و نمی توان خونریزی باسن را بیماری دانست. این عارضه ممکن است از بخش رکتوم یا انتهای روده باشد و شما هنگام دفع شاهد خون ریزی بدون درد از مقعدتان باشید.
با مشاهده خون در مدفوع و خارج شدن هر خونی از مقعدتان ضمن اینکه فوراً برای تشخیص و علت یابی اقدام می کنید اصلاً دچار اضطراب و استرس نشوید زیرا در اکثر موارد این مشکل با روش های خانگی و رعایت تغذیه مناسب حل می شود.

خونریزی از مقعد نشانه چیست
علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد چیست؟ معمولاً اگر فرد دارای بواسیر داخلی باشد یا در مراحل اولیه شقاق باشد دچار خونریزی از رکتوم بدون درد به خصوص هنگام دفع و اجابت مزاج خواهد شد.

خون از مقعد یا هماتوشزی می تواند نشانه بیماری های خفیف یا جدی باشد. در ادامه دلایل و علت های مختلف آن را ذکر کرده ایم:

شقاق مقعدی، پارگی کوچکی در اطراف مقعد است که می تواند موجب خونریزی شود. این خون به رنگ روشن است.
دیورتیکولیت : دیورتیکولیت زمانی رخ می دهد که کیسه های کوچک در روده بزرگ ملتهب یا عفونی شوند. این وضعیت می تواند منجر به خونریزی شدید مقعدی شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
یبوست، باعث دفع مدفوع سخت و خشک میشود و ممکن است از مقعد خون تیره بیاید.
بواسیر یا هموروئید، رگ های انتهایی مقعد و رکتوم هستند که متورم میشوند و باعث خونریزی مقعدی می شوند. این خون معمولاً به رنگ قرمز روشن می باشد.
پولیپ، زائده هایی هستند که در اطراف مقعد و کولون ظاهر میشوند و میتوانند موجب خونریزی در هنگام دفع مدفوع شوند.
سرطان مقعد
سرطان کولون
بیماری التهابی روده که شامل کولیت روده و بیماری کرون میشود.
عفونت روده یا عفونتی که توسط باکتری ای به نام سالمونلا بوجود بیاید.
سایر دلایل اختلالات لخته شدن خون و واکنش های آلرژیک به انواع خاصی از مواد غذایی است.

خونریزی مقعدی همراه با درد نشانه چیست؟
خارج شدن خون از مقعد اگر با درد همراه باشد علامتی از بیماری هایی مثل هموروئید، زخم شقاق، بیماری التهابی روده و سایر بیماری های گوارشی می باشد. اما شایع ترین علت آن شقاق می باشد که در اکثر موارد با درد و خونریزی همراه است. همچنین در بیماری هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر هم شکل مدفوع متفاوت است و هم با خونریزی و درد همراه است.
خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد
خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست؟ در بیشتر مواقع دلیل مشاهده خون از مقعد بدون درد هموروئید یا بواسیر می باشد. بواسیر بیماری ست که می تواند در مراحل اولیه بدون هیچ درد و سوزشی و فقط با خونریزی ظاهر شود. گاهی ممکن است این خونریزی به شکل لکه بینی هم مشاهده شود.

بواسیر خارجی و هموروئید داخلی حتی ممکن است باعث خونریزی مقعدی بدون دفع مدفوع هم شوند. یعنی فردی که بواسیر یا هموروئید داشته باشد بدون اجابت مزاج و بی آنکه دفع مدفوع داشته باشد دچار خونریزی می شود.

خونریزی مقعدی و سرطان
یکی دیگر از دلایل مهم خون ریزی از مقعد بدون درد سرطان است. به همین دلیل افرادی که بدون دلیل و بی هیچ دردی شاهد خارج شدن خون از مقعدشان هستند حتماً باید برای تست های غربالگری سرطان روده اقدام کنند. برای مثال اگر خون قرمز روشن داخل مدفوع دیده شود یعنی خونریزی از کولون و رکتوم است و این علامت به متاستاز سرطان معده و یا سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سرطان کولورکتال می تواند به صورت خونریزی مقعدی، به ویژه در مراحل اولیه آن ظاهر شود.

علائم خونریزی مقعدی
یکی از نشانه های رایج خونریزی از رکتوم، مشاهده ی خون روشن در دستمال کاغذی یا روی مدفوع است. رنگ خون بسیار مهم است زیرا نشان دهنده ی محل خونریزی در دستگاه گوارش است.


خون روشن روی مدفوع نشان دهنده آن است که قسمت انتهایی دستگاه گوارش مانند رکتوم و کولون خونریزی کرده است.
خون کمی تیره ترکیب شده با مدفوع نشان دهنده ی آن است که خونریزی در روده ی کوچک نزدیک به کولون اتفاق افتاده است.
مدفوع تیره و قیری رنگ نشانه ی آن است که شکم و یا روده ی کوچک خونریزی کرده است.
همچنین ممکن است بدون هیچ نشانه ای خون از مقعد خارج شود که به آن خونریزی مخفی گفته می شود و علائمی مثل اسهال، یبوست، درد و گرفتگی مقعد، مدفوع سیاه یا تیره دارد. اگر به صورت ناگهانی فرد دچار خون ریزی شدید شود که همراه آن درد و ورم شکمی و کاهش وزن هم داشته باشد به کم خونی دچار می شود و علائم زیر به دلیل ضعف و کم خونی در او ظاهر می شود:

درد یا ناراحتی شکم
تغییر در عادات روده
خستگی، ضعف و بی حالی
کاهش وزن
کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)
رنگ پریده
سرگیجه
درد رکتوم
چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟
خروج هرگونه خون از رکتوم و به هر رنگی که باشد طبیعی و عادی نبوده و اصلاً نباید آن را نادیده گرفت. اما در عین حال ممکن است خون ریزی در بسیاری از موارد دلایل خوش خیم مانند هموروئید یا شقاق مقعدی داشته باشد. خونریزی شدید رکتال نیاز به درمان فوری دارد به خصوص اگر علائم زیر را داشتید سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

خونریزی مقعدی مداوم یا مکرر
خون مخلوط با مدفوع یا آب توالت
خونریزی همراه با درد شدید شکم
کاهش وزن غیر قابل توضیح
سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال
حالت تهوع شدید
اگر علائم خفیف تر مانند خونریزی کمتر داشتید به پزشک مراجعه کنید. به هر حال از آنجایی که خونریزی کم میتواند شدیدتر شود، درمان خیلی مهم است.
درمان خونریزی مقعدی
داروی خونریزی مقعدی
بهترین روش درمان خونریزی مقعدی چیست؟ برای جلوگیری از خونریزی مقعدی چه باید کرد؟ پس از تشخیص علت توسط پزشک ممکن است دلیل خونریزی موضوع مهم و خطر سازی نباشد و یا اینکه موضوع جدی و مهمی باشد. درمان با توجه به علت آن مشخص می شود. برای مثال درمان خونریزی مقعدی در اثر یبوست شامل درمان یبوست و تغییر رژیم غذایی، مصرف فیبر و مایعات و یا کاهش وزن و مصرف داروهای ملین می باشد.

اگر بر اثر بواسیر بوجود آمده باشد، درد آن با حمام آب گرم تسکین می یابد اما این درمان قطعی نیست و فقط درد را تسکین میدهد.
کرم های بدون نسخه نیز حساسیت را کاهش میدهند.
اگر درد بواسیر شدید باشد و بواسیر بزرگ باشد درمان ها شامل لیزر هموروئید، رابربند و یا عمل جراحی بواسیر می باشد. اگر شقاق مقعدی علت آن باشد درمان شامل مصرف نرم کننده مدفوع که از یبوست جلوگیری میکند و مصرف آنتی بیوتیک ها که عفونت را از بین میبرند می باشد.

سرطان کولون نیز نیاز به درمان طولانی مدت مثل جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی دارد.

درمانهای خانگی که از یبوست جلوگیری میکند و خونریزی رکتال را کاهش میدهد شامل:

مصرف مواد غذایی پر فیبر(مگر اینکه پزشک خلاف آن را تجویز کرده باشد)
ورزش کردن مداوم برای جلوگیری از یبوست
تمیز نگه داشتن مقعد
هیدراته ماندن(نوشیدن آب فراوان)
داروی درمان خونریزی مقعدی
داروی خونریزی مقعدی چیست؟ گلیسریل تری نیترات به عنوان بهترین پمادی که برای درمان خونریزی باسن ناشی از بواسیر کاربرد فراوانی دارد. این پماد دو مرتبه در روز روی مقعد مالیده می شود و باعث افزایش خونرسانی به رگ های مقعد ی شود.

گیاه بومادران نیز به عنوان داروی گیاهی برای درمان خونریزی مقعدی و درمان سنتی خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع در طب سنتی استفاده می شود. برگ گیاه جعفری نیز برای درمان یبوست و خون ریزی رکتال کاربرد دارد.
https://partoclinic.com/خونریزی-مقعدی/
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا