خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

سیستم عامل مکینتاش چیست؟

مهندس موسوی

Administrator
پرسنل مدیریت
تاریخ ثبت‌نام
2014-01-12
نوشته‌ها
889
پسندها
0
امتیازها
16
سن
37
محل سکونت
تهران، پاسداران
وب سایت
www.irsapro.ir
با سلام


10.jpg

آشنایی با سیستم عامل مکینتاش

همه ما کم و بیش نام اپل و سیستم*عامل مرموز آن، مکینتاش را شنیده*ایم. عموما جز تحسین سیستم عامل مکینتاش و این*که سیستم مخصوص طراحان گرافیک و انیمیشن است، چیزهای زیادی به* گوشمان نخورده است. مروری بر این سیستم عامل مبتنی بر یونیکس می*تواند ما را بیشتر با آن آشنا کند.
نخستین نسخه Mac OSX* (که مک* او* اس* تن تلفظ می*شود)، در سال 1999 در دو نسخه سرور و دسکتاپ منتشر شد. از سال 2001 تا امسال، 5 نسخه دیگر از این سیستم عامل عرضه شده است که نام*گذاری آن*ها بر مبنای گربه*سانان است و آخرین آن،* لئوپارد نام دارد و اکتبر 2007 عرضه شد. همچنین، یک نسخه فرعی از این سیستم عامل، برای ابزارهای اپل عرضه شده است که از میان آن*ها می*توان به، سیستم* عامل آی* فون برای گوشی آی* فون، آی* پادتاچ و نگارشی بی*نام برای تلویزیون اپل اشاره کرد.

تاریخچه:
1– توسعه خارج از اپل:
پس از این*که اپل استیو جابز را در سال 1985 از مدیریت کنار گذاشت، او شرکت را ترک کرد و با سرمایه شخصی و وام، اقدام به تولید پدیده بزرگ بعدی کرد و حاصل، *NeXT* بود.
این ایستگاه کاری که از کامپیوترهای زمان خود، بسیار جلوتر بود، به* دلیل بالا بودن هزینه*های پیاده*سازی، در سال 1993 در بخش سخت*افزار به کار خود پایان داد، اما نرم*افزار آن، یعنی سیستم*عامل شیی*گرای *NeXTSTEP* افسانه*ای پایاتر داشت.
این سیستم عامل که بر مبنای هسته ماخ *(Mach)* و *BSD* طراحی شده است، بر مبنای زبان شیی*گرای *C* پیاده شده است. نکست*استپ، در آغاز نسبت به ارائه خدمات مشاوره*ای و فروش سرویس*های آنلاین پرداخت اما هیچ*گاه به موفقیتی تجاری نرسید. این هسته بعد از یک دوره تکاملی به *OPENSTEP* تغییر نام داد. اوپن*استپ دیگر از اشیای سرویسی خود جدا شده بود و می*شد به* سادگی روی ماشین*های مختلف پیاده کرد و برای مدت کوتاهی، سان*مایکروسیستمز آن را به*خدمت گرفت. هر چند که اپل، آی*بی*ام، مایکروسافت و حتی سان نیز در این فاصله اعلام کردند که سیستم*های عامل شیی*گرای خود را توسعه و عرضه خواهند کرد. و بالأخره در سال 1996، اپل با قیمت 427 میلیون دلار اوپن*استپ را خرید و به*عنوان پایه سیستم*عامل *Mac OSX* قرار داد. * *

2– توسعه داخلی:
در همین فاصله، اپل به مشکلاتی تجاری برخورد کرد و سیستم عامل قدیمی مک* او* اس دیگر به محدودیت*های خود نزدیک می*شد. از سال 1994 تلاش*های زیادی برای جایگزینی مک* او* اس صورت گرفت اما همه آن*ها ناامیدانه به شکست منجر شدند تا این*که در سال 1996 پروژه به*طور کامل متوقف شد. * *
پس از خرید اوپن*استپ توسط اپل، استیو جابز به*عنوان مشاور با این شرکت همکاری کرد و سیستم عامل بعدی این شرکت با اسم رمز «راپسودی» برای عرضه در اواخر سال 1998 آغاز به*کار کرد.
اپل با اعلام این موضوع که توسعه*دهندگان می*توانند با استفاده از کتابخانه*های این سیستم عامل، نرم*افزارهای خود را گسترش دهند، به*دنبال کسب مقبولیت عام بود. اما، ادوبی *(Adobe)* به*عنوان یکی از توسعه*دهندگان مخالفت خود را با این کار اعلام کرد. دلیل این موضوع هم به خود اپل بر می*گشت، چرا که با شکست عرضه مک* او* اس بعدی، این شرکت در میان محافل عمومی بدقول شده بود.

3– تغییر جهت، تحت سرپرستی جابز:
این از دست دادن اعتبار، باعث از دست رفتن اعتماد هیأت مدیره به جیل* آملیو *(Gil Amelio)* مدیر وقت اپل شد.
هیأت مدیره درخواست استعفای او را دادند و به جابز با چک سفید امضایی بازگشت و هدایت مجدد اپل را درخواست کردند. طی دو سال آتی، تمام تلاش*های اپل مبتنی بر این بود که واسطه ای زبان برنامه*نویسی خود را به کتابخانه* یونیکسی کربن منتقل کند. بدین ترتیب، تمامی نرم*افزارهای قدیمی این سیستم عامل، با *Mac OSX* هم سازگار می*شدند. * *
در همین فاصله، لایه*های پایینی سیستم عامل (هسته ماخ و لایه*های بالای آن) دوباره بررسی شدند و تحت مجوز منبع* باز منتشر شدند. این هسته* با عنوان داروین *(Darwin)* مطرح است. هسته داروین سیستم عاملی پایا و انعطاف*پذیر را عرضه می*کند که بسیاری از پیاده*سازی*های یونیکسی بر مبنای آن است. مک او* اس* تن نسخه سرور که با رابط کاربری تغییر یافته مک* او* اس عرضه می*شد، از قالب جدیدی به نام آکوا استفاده می*کرد. آکوا تغییر عمده*ای نسبت به مک* او* اس داشت و با قابلیت*هایی همچون آنتی* آلیاز کردن متون و گرافیک*ها، سایه*زنی، براق کردن و شفافیت و انیمیشن به عوامل رابط گرافیکی، کاملاً چشمگیر بود. *با این وجود توسعه آکوا که بر مبنای موتور نمایشی اوپن*استپ بود متوقت شد و توسعه موتوری که با مجوز رایگان عرضه می*شود، به نام کوارتز شروع شد. * *

تطبیق:
1– نرم*افزار:
مک* او* اس و *Mac OSX* قابلیت تطبیق مستقیم ندارند، به* این علت که توابع برنامه*نویسی اوپن*استپ با همکاری شرکت سان نوشته شده است و تطابقی با مک* او* اس ندارد. بدین جهت، طی توسعه نخستین نسخه *Mac OSX*، امولاتوری برای این موضوع ایجاد شد. * **Mac OSX* پشتیبانی نیرومندی از جاوا دارد، به عبارت دیگر، نرم*افزارهایی که در زمان جاوا نوشته می*شوند، تا حد امکان با سیستم اخت خواهند بود و با حفظ این امتیاز، قابلیت چند پلت*فرمی را هم خواهند داشت. * *

2– سخت*افزار:
در ابتدای عرضه *Mac OSX*، بستر سخت* افزاری استاندارد برای این سیستم عامل، بر مبنای پردازنده*های *PowerPC* نسل*های *G*3، *G4* و *G5* بود. نسخه*های بعدی مک از سخت*افزارهای قدیمی*تر پشتیبانی نمی*کردند.
به*عنوان مثال، پانتر از *G3* پشتیبانی نمی*کرد و تایگر پشتیبانی *G4* را متوقف کرد. با عرضه لئوپارد در سال 2007، اپل پشتیبانی از پردازنده*های * G3* و *G4* را به*طور کامل متوقف کرد.

انتقال به اینتل:
در سال 2002، شایعه*ای مطرح شد که اپل مایل است سیستم عامل خود را بر پردازنده*های اینتل عرضه کند. در سال 2005، و با قوت گرفتن این شایعه، استیو جابز اعلام کرد که طی دو سال آینده به* طور کامل به روی بستر اینتل خواهد رفت. اپل پیش از این، سیستم عامل خود را تنها یک بار از پردازنده*های موتورولای 68000 به پردازنده*های *PowerPC* منتقل کرده بود.

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا