خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

چه کسانی بیشتر دچار التهاب روده می شوند؟

mahsa.23

Member
تاریخ ثبت‌نام
2017-02-18
نوشته‌ها
157
پسندها
0
امتیازها
16
وب سایت
partoclinic.com
Inflammatory-bowel-disease.jpg

سن: اکثر افرادی که به IBD مبتلا می شوند بالای ۵۰ یا ۶۰ سال هستند.
نژاد یا قومیت: اگرچه IBD در افراد سفیدپوست شایع تر است، اما در هر نژادی ممکن است رخ دهد. از نظر آماری، افراد یهودی در معرض خطر بیشتری هستند. عوامل محیطی هم ممکن است نقش داشته باشند: IBD در نیمکره جنوبی نادر است.
سابقه خانوادگی: اگر یکی از بستگان نزدیک (مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند) مبتلا به این بیماری باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. از هر ۴ نفر مبتلا به IBD، یک نفر سابقه خانوادگی این بیماری را دارد.
سیگار کشیدن: سیگار کشیدن مهم ترین عامل خطر قابل کنترل برای ابتلا به بیماری کرون است. ترک سیگار می تواند سلامت عمومی دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد.
کسانی که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و دیکلوفناک سدیم مصرف می کنند. این داروها ممکن است خطر ابتلا به التهاب روده را افزایش دهند یا بیماری را در افرادی که مبتلا هستند بدتر کند.

عوارض بیماری التهابی روده​


اگر التهاب کنترل نشود، با گذشت زمان IBD می‌تواند به روده‌ها آسیب برساند و باعث ایجاد موارد زیر شود:

آبسه: حفره های عفونتی که می تواند منجر به پارگی دیواره روده شود.
فیستول: گذرگاه های غیر طبیعی بین دو اندام که به طور معمول به هم متصل نمی شوند. فیستول زمانی اتفاق می افتد که التهاب و فشار داخل روده باعث تجزیه بافت می شود و می تواند باعث نشت محتویات روده به مثانه، مجرای ادرار یا واژن شود.
کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دارای برخی عوارض مشترک هستند. عوارضی که در هر دو بیماری یافت می شود:

سرطان روده بزرگ: ابتلا به کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون که بیشتر روده بزرگ شما را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
التهاب پوست، چشم و مفاصل: برخی از اختلالات، از جمله آرتریت، ضایعات پوستی و التهاب چشم (یووئیت)، ممکن است در طول تشدید IBD رخ دهد.۱۰ تا ۴۳ درصد از افراد مبتلا به IBD، دچار مشکلات چشمی می شوند.
عوارض دارویی: داروهای خاص برای التهاب روده با خطر عفونت و خطر کمی برای ابتلا به برخی سرطان ها همراه هستند. کورتیکواستروئیدها می توانند با خطر پوکی استخوان و فشار خون بالا همراه باشند.
کلانژیت اسکلروزان یا PSC: یکی از بیماری‌های نادر مجاری صفراوی است. در افراد مبتلا به IBD التهاب باعث ایجاد زخم در مجاری صفراوی می شود. این زخم در نهایت مجاری را باریک می کند و جریان صفرا را محدود می کند که در نهایت باعث آسیب کبدی می شود.
لخته شدن خون: IBD خطر لخته شدن خون در سیاهرگ ها و شریان ها را افزایش می دهد.
کم آبی شدید: اسهال بیش از حد می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

بیماری التهابی روده چگونه تشخیص داده می شود؟​


بیماری التهابی روده معمولاً با تشدید ناگهانی علائم ظاهر می شود. اکثر افراد مبتلا در سن ۳۵ سالگی یا کمتر هستند. دومین اوج تشخیص در سن ۶۰ سالگی می باشد.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص IBD وجود ندارد. از آنجایی که علائم IBD با علائم چندین بیماری دیگر همپوشانی دارد، پزشک ممکن است ترکیبی از موارد زیر را برای تشخیص توصیه کند:

ترکیبی از آندوسکوپی (برای بیماری کرون) یا کولونوسکوپی (برای کولیت اولسراتیو) و مطالعات تصویربرداری، مانند:
رادیوگرافی کنتراست
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
توموگرافی کامپیوتری (CT)
نمونه های مدفوع
آزمایشات خون
منبع :
پرتو کلینیک
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا