خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

Wds چیست؟

مهندس موسوی

Administrator
پرسنل مدیریت
تاریخ ثبت‌نام
2014-01-12
نوشته‌ها
889
پسندها
0
امتیازها
16
سن
37
محل سکونت
تهران، پاسداران
وب سایت
www.irsapro.ir
معرفی و راهنمای تنظیم WDS در روترهای وایرلس:

WDS یا Wireless Distribution System (سیستم توزیع بیسیم) سیستمی است که دستگاه های بی سیم (اکسس پوینت ها، مودم های وایرلس و روترهای وایرلس) در استاندارد 802.11 را قادر به برقرای ارتباط داخلی می کند.
این مکانیزیم به شبکه های بیسیم اجازه می دهد تا محیط تحت پوشش خود را با استفاده از یک یا چند اکسس پوینت دیگر، بدون نیاز به لینک سیمی بین آنها، گسترش دهند.

شاید درک این مسئله مقداری دشوار باشد اجازه بدهید به روشی دیگر با ذکر مثال توضیحی بدهم.


فرض کنید که 2 عدد اکسس پوینت در دو محل دور از هم دارید.
6 نفر به AP شماره یک وصل هستند و 4 نفر به AP شماره 2.
اگر کاربران AP شماره یک بخواهند با کاربران AP شماره 2 ارتباط برقرار کنند (یا برعکس) لازم است که این دو اکسس پوینت به هم وصل شوند.
به دو روش این کار انجام پذیر است:
1- با سیم: یک کابل به پورت LAN اکسس پوینت ها وصل می کنیم و همه 10 کاربر همدیگر را می بینند.
2- بی سیم: اگر اکسس پوینت شما WDS را پشتیبانی کند به جای سیم کشی بین آنها (در بعضی جاها امکان سیم کشی وجود ندارد) بی سیم به هم وصل می شوند.

فرق آن با Bridge در این است که اگر اکسس پوینت ها با مد Bridge به هم وصل شوند دیگر نمی توانند به یوزرها سرویس بدهند.
ولی WDS هم به اکسس پونت مورد نیاز وصل می شود و هم به کاربران سرویس می دهد.


اشتباه نشود، که WPS یک repeater است. چون اگر اکسس پوینت را در حالت Repeater قرار دهید فقط امواج ضعیف اکسس پوینت دیگر را تقویت می کند ولی قادر به سرویس دهی به کاربران نیست.

در دستگاه ها می توانید این گزینه را با این نام پیدا کنید WDS یا wireless distribution system


آیا در حالت repeater قادر به سرویس دهی به یوزرها نیستیم؟ پس ap امواج ضعیف را از کجا می گیرد؟


در حالت REPEATER می توانید به کاربرها سرویس دهید. ولی در حقیقت همان مشخصات و تنظیمات اکسس پوینت اولی را مجدداً تقویت می کند و سپس می فرستد.
مثال:
فرض کنید یک اکسس پوینت دارید به نام شماره 1
این اکسس پوینت در شرایط عادی و با یک قیمت متوسط به 20 تا 30 کاربر در شعاع 50 متری می تواند سرویس بدهد. فکر کنید 20 نفر دیگر در شعاع 60 متری کار می کنند. می خواهید به آنها هم سرویس ارائه دهید. در حالت اول یک repeater می گذارید. آن 20 کاربر امواج وایرلس را با اسم اکسس پوینت شماره 1 می بینند و باید کلمه عبور همان اکسس پوینت را بدانند. چون repeater فقط امواج را تقویت می کند با همان تنظیمات. حالا اگه ظرفیت اکسس پوینت شماره 1 تکمیل شده باشد تقویت امواج به چه درد می خورد؟! درست است که کاربران امواج خوبی دریافت می کنند ولی اکسس پوینت شماره 1 ظرفیت پذیرش کاربر ندارد. در اینجا یک اکسس پوینت دیگر می گذارید البته با یک اسم و کلمه عبور متفاوت و با ظرفیت پذیرش کاربر بیشتر. این اکسس پوینت ها را در حالت WDS می گذارید. حالا هم برد امواج زیاد شده است هم هر اکسس پوینت به کاربران خود بدون overload شدن سرویس می دهد هم دو اکسس پوینت با هم در ارتباط هستند هم می توانید برای هر اکسس پوینت یه سیاست خاص تعریف کنید. وقتی گفتم در حالت repeater نمی تواند به کاربران دیگر سرویس دهد منظور خود آن به طور مستقل بود.


توضیحی در مورد کانکشن Bridge

Bridge به معنای پل است. دقیقاً به همین کاربرد هم در شبکه استفاده می شود. فرض کنید 2 ساختمان دارید که از هم 10 کیلومتر فاصله دارند. برای اتصال شبکه این دو ساختمان به هم چه کار باید کرد؟ کابل کشی؟! مسلماً خیر.
دو اکسس پوینت (اکسس پوینت هایی مخصوص و با برد بالا، مثل نانو استیشن و ...) را در دو ساختمان قرار می دهیم. آنها را در حالت پل یا همان Bridge قرار می دهیم (آدرس Mac هر کدام را به دیگری می دهیم و تنظیمات دیگر مثل کلمه عبور و... را انجام می دهیم)؛ این دو اکسس پوینت به هم وصل می شوند. از هر کدام از اکسس پوینت ها یک کابل به سوئیچ شبکه می زنیم و کار تمام است. ( البته مواردی چون محل قرار گیری - مجوز - تنظیمات IP و غیره هم وجود دارد که از بحث خارج است).

حالا ممکن است سؤال پیش آید که چرا با WDS این دو ساختمان را به هم وصل نمی کنیم. چون قرار نیست بین این 10 کیلوتر به همشهریان عزیز هم سرویس دهیم. در ضمن WDS سرعت انتقال را پایین می آورد چون پردازنده اکسس پوینت را خیلی درگیر می کند. WDS در محیط هایی مناسب است که پوشش یک پارچه ایی را در محیطی محدود قصد داریم ایجاد کنیم. مثلاً یک سالن بزرگ مثل سالن انتظار یک فرودگاه.


WDS can be used to provide two modes of wireless AP-to-AP connectivity:

  • Wireless Bridging in which WDS APs communicate only with each other and don't allow wireless clients or Stations (STA) to access them
  • Wireless Repeating in which APs communicate with each other and with wireless STAs

 

ali123

New member
تاریخ ثبت‌نام
2019-03-10
نوشته‌ها
1
پسندها
0
امتیازها
0
ممنون خیلی مفید بود
ولی فکر میکنم Bridge و wds هر دو عملکردی یکسان
و
Bridge+Ap و WDS+AP هم عملکردی یکسان دارند.
درسته جناب موسوی؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا